Lokal förankring viktig för både
duotävlingar och symfoniker

KATRINEHOLM | I publiken | Musik | Seminarium om svensk musik internationellt | Musikens Hus | 19 augusti 2010

Igår hölls ett seminarium i Musikens Hus där olika representanter för svenskt musikliv berättade hur viktigt det är med lokal förankring för att kunna nå internationell uppmäksamhet. Det gäller oavsett om det är en musiktävling i Katrineholm eller en symfoniorkester i Göteborg.

Seminariet "Svenskt musikliv i det internationella perspektivet" hade lockat ett 60-tal åhörare och föreläsare till Musikens Hus igår. Först ut var Helena Wessman, vd för Göteborgs Symfoniker. Hon berättade hur det krävts en långvarig och stor satsning på utlandsturnerande, bland annat med hjälp av omfattande sponsring från Volvo, för att orkestern skulle nå den internationella status som den har idag.

Helena Wessman berättade också om hur detta har inneburit en och annan ekonomisk smäll, med tanke på hur kostsamt det är att förflytta en hel symfoniorkester där bara ett par konserter inom Europa går på miljonbelopp. Men mest av allt tryckte hon på hur viktigt det är för Göteborgs Symfoniker att ha en lokal förankring i Västsverige, då det ändå är invånarna där som står för huvudparten av orkestermedlemmarnas löner.

Även Carl Pontén, konstnärlig ledare för den internationella duotävlingen i Katrineholm, poängterade hur viktigt det har varit att ha stöd lokalt för att kunna etablera tävlingen internationellt. I år anmälde sig hela 70 duo-konstellationer, varav hälften är på plats i Katrineholm och tävlar. Pontén påpekade också hur viktigt det varit att hitta en egen profil som kompletterat det tidigare utbudet av musiktävlingar.

I Sverige är det tänkt att de skattemedel som satsas på kultur mer och mer ska styras regionalt, inte som tidigare från stora institutioner i Stockholm. Musik i Syd har kanske kommit allra längst i det arbetet. Martin Martinsson, vd för Musik i Syd, menade att just det att ha ägarskapet av de kulturella institutionerna nära geografiskt ger en betydligt större stolthet och att det regionala ansvarstagandet och intresset – även det som inte ingår i den summa pengar han har att röra sig med – har ökat.

I sitt samtal med Scenkonst Sörmlands Maria Weisby gick han också in på hur samarbetet i Öresundsregionen med större danskt samarbete utvecklat det sydsvenska kulturlivet inom många olika områden, att en förutsättning varit att de olika sydsvenska kommunerna accepterat arbetsmodellen med ett regionalt ansvar och hur viktigt det varit att hitta former för att alla aktörer ska vara delaktiga.

I kontrast till de gigantiska summor som ska till för att en symfoniorkester ska kunna turnera och de jätteprojekt inom kulturen som bland annat genomförts i samarbete mellan Sverige och Danmark berättade folkmusikern Olov Johansson hur han och hans kollegor i folkmusiktrion Väsen valt att sköta all administration själva med viss hjälp av agenter i de länder där grupper har återkommande turnéer.

Väsen är en av de få svenska folkmusikgrupper som har en omfattande turnéverksamhet utomlands. Gruppen har under sina drygt 20 verksamma år gjort mellan 40–110 konserter om året, varav hälften utanför Sverige. Men förutom ett mindre stöd från Kulturrådet så måste Väsen alltid ta in vad det kostar att resa runt i gager. Men om den ekonomiska verkligheten är en helt annan för folkmusiker så var Olov Johansson ändå tydlig med att just det internationella utbytet med andra musiker och annan publik ger exakt samma saker för dem som för andra – utveckling, förståelse och inspiration.

Efter lunch fortsatte seminariet med en paneldebatt kring frågeställningen "Hur berikar vi dagens svenska musikliv med det internationella perspektivet?" och mingel på kvällen. Själva duotävlingen, Swedish International Duo Competition, börjar idag i Musikens Hus. 35 duokonstellationer från ett 20-tal länder tävlar under tre dagar om en plats i finalen som går på Ericsbergs Slott på söndag den 22 augusti.

Urban Århammar

Hem

© Hjälmarens Tidning 2010